vrijdag 24 juni 2011

Jaar in Beeld

VOORBEELD
Klik HIER

DOELGROEP
1ste graad / groep 3 4
2de graad / groep 5 6
3de graad/ groep 7 8

LEERGEBIEDEN
Frans: luisteren - lezen - spreken - schrijven
Lichamelijke opvoeding: motorische competenties - levensstijl - zelfconcept en sociaal functioneren
Muzische vorming: beeld - muziek - drama - beweging - media - attitudes
Nederlands: luisteren - spreken - lezen - schrijven - vaardigheden - taalbeschouwing
Wereldoriëntatie: natuur - technologie - mens - maatschappij - tijd - ruimte
Wiskunde: getallen - meten - ruimte
Leren leren
Sociale vaardigheden


EINDTERMEN ICT
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

DOELSTELLINGEN
*Een presentatie maken over het voorbije schooljaar aan de hand van één of meer foto's per maand.
*Bij de foto's een passende tekstballon schrijven.


OMSCHRIJVING
Doorheen een schooljaar worden er heel wat activiteiten op foto vastgelegd die daarna op de schoolwebsite te zien zijn.  Als de eindproeven achter de rug zijn, dan blijven er meestal enkele opvuldagen over.  Een leuke les om dan onder handen te nemen is Jaar in Beeld.  In deze les maken de leerlingen een overzicht van het voorbije schooljaar met behulp van een presentatie.  Ik gebruik deze presentatie elk jaar bij het afscheid van het zesde leerjaar.

DUUR
4 lestijden

SOFTWARE
Een presentatieprogramma: Powerpoint, Impress, Google Docs


VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT
Basiskennis

LESPLAN

  1. Maak voor elke maand een aparte dia aan: september, oktober, november, ... juni
  2. Zoek voor elke maand minstens één foto van een klasactiviteit.  Plak die foto schermvullend in een nieuwe dia.
  3. Voeg bij deze foto een passende tekstballon toe.
  4. Indien je geen foto vindt van een klasactiviteit, kan je ook eentje nemen van een schoolactiviteit.
  5. Indien je met Google Docs werkt, kan je jouw presentatie delen met jouw leerkracht.


EVALUATIE
Werk je met Google Docs, dan kan je als leerkracht achteraf behoorlijk eenvoudig een presentatie maken die bestaat uit dia's van alle leerlingen.  Laat de leerlingen hun presentatie delen met de leerkracht waarbij de leerkracht ook het recht krijgt om te bewerken.  Daarna kan je gemakkelijk bij elke leerling één of meerdere dia's kopiëren en die invoegen in een klassikale presentatie.

Je kan als bijkomende optie de tekstballonnen ook laten inspreken door de leerlingen.  Dit kan het snelst als je de dialogen rechtstreeks inspreekt onder Powerpoint.

Als souvenir kan je ook een leuk online boekje maken van de digitale presentatie.  Je kan hiervoor http://www.calameo.com/ gebruiken.  Je kan jouw een ppt-bestand rechtstreeks inladen in calameo die er dan een digitaal boekje van maakt.  Gratis en voor niets.

Geen opmerkingen: