zaterdag 23 februari 2008

Foto-opstel

AUTEUR Jacky Vandamme

VOORBEELD kan je hier downloaden

DOELGROEP 3de graad

LEERGEBIEDEN

Lager onderwijs: Nederlands: schrijven

EINDTERMEN ICT

1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

DOELSTELLING EN OMSCHRIJVING
Een foto-opstel maken en presenteren in een tekstverwerker. Daarbij wordt gebruik gemaakt van ingescande foto’s, het werken met tekstvakken, het invoegen van word-art, het vergroten en verkleinen van de weergave voor de schikking.

DUUR 2 lesuren

SOFTWARE tekstverwerker, ingescande foto’s (indien niet mogelijk: zie variante)

VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT werken met een tekstverwerker, eenvoudige fotobewerking

LESPLAN

1. Voorbereiding: De lln. zoeken thuis 3 foto’s van zichzelf. De foto’s mogen niet op hetzelfde moment genomen worden, ze mogen op het eerste zicht echt niets met elkaar te maken hebben. Wie het kan, scant ze thuis in en brengt mee of stuurt door naar school.

2. Schrijfopdracht:De lln. maken in de klas hun foto-opstel: bij de 3 foto’s wordt een fantasieverhaal gemaakt dat de 3 foto’s toch met elkaar verbindt.

3. Foto’s klaarmaken: waar het kan, scannen de leerlingen de foto’s zelf in. Dat gebeurt best in een andere les, want er kruipt heel veel tijd in het scannen. De leerkracht controleert nog eens alle foto’s en past indien nodig de grootte een beetje aan (in irfan view, groepsconversie). Indien het niveau van de klas het toelaat, kan iedere leerling zijn eigen foto’s bewerken in irfanview. Indien dat allemaal veel te moeilijk is, zie variante.

4. Verwerking op de computer.

Invoegen blad in word op de juiste plaats en met de juiste naam.

Invoegen van de foto’s (invoegen figuren uit bestand, eventueel gaan naar de leerlingmap op de server)

Opmaken van de foto’s (eigenschappen, opmaak, contour )

Invoegen van de teksten in een tekstvak.

Invoegen van een titel met word-art

Alles nog eens schikken bij verkleinde schermweergave.

Variante

Indien het werken met eigen foto’s omwille van het scannen en verwerken technisch niet haalbaar is, kan je aanpassen. De leerkracht zoekt 3 foto’s die niets met elkaar te maken hebben maar toch voldoende inhoud hebben om erbij te fantaseren. Alle leerlingen gebruiken dan dezelfde 3 foto’s bij het maken van hun opstel.

Geen opmerkingen: