zaterdag 23 februari 2008

Olikusje

AUTEUR Jacky Vandamme

VOORBEELD kan je hier downloaden

DOELGROEP 3de leerjaar

LEERGEBIEDEN

Lager onderwijs: Nederlands: schrijven

EINDTERMEN ICT

1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

DOELSTELLING EN OMSCHRIJVING
Een kort gedichtje (olikusje) intypen in een tekstverwerker. Daarbij aandacht voor hoofdletters, nieuw lijntje, leestekens, spaties. Daarna worden de getypte zinnen opgemaakt: selecteren, kiezen andere lettertype, lettergrootte, kleur, centreren. Op het einde kan men nog figuren en een titel met word-art invoegen.

DUUR 1 lesuur

SOFTWARE tekstverwerker

VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT werken met een tekstverwerker

LESPLAN

1. Invoegen blad in word op de juiste plaats en met de juiste naam.

2. Typen van het gedichtje: olikusje. Daarbij wordt waar nodig de hoofdletters aangepast.

Onze kleine olifant

deed heel ambetant.

Hij gaf de vriend van mijn zus

met zijn slurf een natte kus.

Nu moet hij terug in zijn mand.

3. Opmaak van de zinnen: selecteren tekst, veranderen lettertype, kleur, lettergrootte, centreren.

4. De tekst verlagen door gebruik van witregels (entertoets)

4. Invoegen van een titel met word-art.

5. Invoegen en opmaken van enkele figuren (invoegen, afbeelding, illustratie). Daarbij leren de lln. hoe ze een passend prentje (olifant) kunnen opzoeken en invoegen. Bij oudere versies van office zijn niet altijd voldoende passende prentjes aanwezig. Dan kan passende figuren (zie bijlage) klaarzetten bij mijn documenten en dan invoegen uit bestand. Volgens het klasniveau kan eventueel op voorhand eentje op internet gezocht worden.

6. Alles nog eens schikken bij verkleinde schermweergave.

Geen opmerkingen: