Letterboek
AUTEUR
VOORBEELD
http://www.arkorum.be/portaal/digitariaal/icdeetjes/letterboek.doc
DOELGROEP
1ste graad
LEERGEBIEDEN
Kleuter
Lichamelijke opvoeding: motorische competenties - levensstijl - zelfconcept en sociaal functioneren
Muzische vorming: beeld - muziek - drama - beweging - media - attitudes
Nederlands: luisteren - spreken - lezen - schrijven - vaardigheden - taalbeschouwing
Wereldoriëntatie: natuur - technologie - mens - maatschappij - tijd - ruimte
Wiskundige initiatie: getallen - meten - ruimte
Lager onderwijs
Frans: luisteren - lezen - spreken - schrijven
Lichamelijke opvoeding: motorische competenties - levensstijl - zelfconcept en sociaal functioneren
Muzische vorming: beeld - muziek - drama - beweging - media - attitudes
Nederlands: luisteren - spreken - lezen - schrijven - vaardigheden - taalbeschouwing
Wereldoriëntatie: natuur - technologie - mens - maatschappij - tijd - ruimte
Wiskunde: getallen - meten - ruimte
Leren leren
Sociale vaardigheden
EINDTERMEN ICT
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
DOELSTELLINGEN
*Een letterboek samenstellen met de klas door per blad 10 verschillende lettertypes te gebruiken voor een bepaalde letter en 4 afbeeldingen die beginnen met die letter.
OMSCHRIJVING
DUUR
Verschillende lesuren, maar niet alle lesuren na elkaar!
SOFTWARE
Een tekstverwerker
VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT
Geen
LESPLAN
- Toon een commercieel letterboek (vaak te verkrijgen in de kleuterklas)
- Toon rustig blz na blz en zeg de leerlingen goed op te letten
- Zoek klassikaal voor 10 letters 3 verschillende woorden die met een gegeven letter beginnen: b= brood, bakker, bloed Noteer dit op het bord
- Verdeel de klas in een aantal groepen. De leerlingen werken best per twee. Eventueel kan je klasdoorbrekend werken (met het tweede leerjaar of hoger)
- Toon hoe je een lettertype kiest, hoe je de lettergrootte wijzigt.
- Demonstreer hoe je met Google ook afbeeldingen kunt zoeken.
EVALUATIE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten