Reclame
AUTEUR
VOORBEELD
Baby Fresh van Tine Silke Céline
Coconade van Ruben Benjamien
Playstation candy van Louis Michiel Casini
NJC van Charlotte Nick Joni
Waterpil van Mélanie Demi Johanna
Krulli krulli van Laure Luise Hanne
DOELGROEP
Derde graad
LEERGEBIEDEN
Lager onderwijs
Frans: luisteren - lezen - spreken - schrijven
Lichamelijke opvoeding: motorische competenties - levensstijl - zelfconcept en sociaal functioneren
Muzische vorming: beeld - muziek - drama - beweging - media - attitudes
Nederlands: luisteren - spreken - lezen - schrijven - vaardigheden - taalbeschouwing
Wereldoriëntatie: natuur - technologie - mens - maatschappij - tijd - ruimte
Wiskunde: getallen - meten - ruimte
Leren leren
Sociale vaardigheden
EINDTERMEN ICT
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
DOELSTELLINGEN
Een reclamefilmpje maken van 1 minuut rond een zelfgekozen nieuw product.
Een slogan bedenken dat bij dit product past
Een logo ontwerpen voor dit nieuwe product
Een origineel dramatische manier het product in de kijker zetten
Met behulp van Windows Movie Maker het filmpje monteren
OMSCHRIJVING
De leerlingen met een reclamefilmpje van één minuut
DUUR
Je mag deze opdracht gerust als een project beschouwen, waar heel wat lessen in steken.
Normaal mag je drie lessen drama voorzien: brainstormen, voorbereiden, opname
In één les beeldende opvoeding kan het logo gemaakt worden.
In de lessen Nederlands kan je een voorbereidende les geven rond Reclame. Zie ook: http://docs.google.com/Doc?id=df75nk6_325gzff5qgn
Voor het monteren mag je minstens één halve dag uittrekken.
SOFTWARE
Windows Movie Maker
VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT
Het is belangrijk dat de leerkracht alle mogelijkheden kent van Windows Movie Maker. Wie die kennis (nog) niet heeft, kan beroep doen op de ICT-co.
LESPLAN
Opdracht: Maak een reclamefilmpje van maximum één minuut.
1) Het filmpje wordt gemaakt met een gewoon digitaal fototoestel. Zet daarvoor de opnameknop in de stand camera. Als het geheugenkaartje vol is, breng je dit naar je leerkracht. Ik zet de inhoud van het geheugenkaartje op de server en je krijgt een leeg kaartje terug. Je mag zeker meer beelden schieten dan je nodig hebt.
2) De reclamefilmpjes worden gemonteerd met Windows Movie Maker. Dit programma staat op elke computer met Windows XP.
Op http://www.site4school.net/?q=windows-movie-maker leer je werken met Windows Movie Maker. Bekijk rustig elke screencast en voer dit ook uit op de computer.
3) Je mag muziek gebruiken, maar we gebruiken enkel muziek waarvoor het recht krijgen om het te gebruiken in onze reclamefilm. Op http://www.ccmixter.org/ vind je dergelijke muziek.
4) Als je nog geen logo hebt voor jouw reclamefilmpje, dan kan je dit maken met het tekenprogramma Tuxpaint. Je vindt dit op elke computer in onze computerklas.
5) Sommige fototoestellen nemen video op in het Quicktimeformaat van Apple. Dit formaat herkent Movie Maker niet. Daarom moeten Quicktimebestanden omgezet worden naar het WMV-formaat. Je kan dit gratis doen met volgende website: http://media-convert.com/omzetten/ maar je leerkracht verzorgt dit ook snel en gratis voor jou.
6) Werk goed door, alle filmpjes moeten klaar zijn tegen het einde van de dag. Wie vroeger klaar is, werkt de opdrachten af die hij/zij krijgt.
7) Belangrijk is om op het einde de resultaten klassikaal te evalueren.
EVALUATIE
Ik heb dit idee reeds drie keer uitgevoerd en het is belangrijk om de leerlingen zoveel mogelijk zelf te laten ontdekken en uit te laten voeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten