vrijdag 11 februari 2011

Maak je eigen radionieuws met Myna

VOORBEELD



Voorbeeld van een ondersteunende presentatie gemaakt met Google Docs


DOELGROEP

  • 1ste graad / groep 3 4
  • 2de graad / groep 5 6
  • 3de graad/ groep 7 8



LEERGEBIEDEN

Frans: luisteren - lezen - spreken - schrijven

Lichamelijke opvoeding: motorische competenties - levensstijl - zelfconcept en sociaal functioneren

Muzische vorming: beeld - muziek - drama - beweging - media - attitudes

Nederlands: luisteren - spreken - lezen - schrijven - vaardigheden - taalbeschouwing

Wereldoriëntatie: natuur - technologie - mens - maatschappij - tijd - ruimte

Wiskunde: getallen - meten - ruimte

Leren leren

Sociale vaardigheden




EINDTERMEN ICT

1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.




DOELSTELLINGEN
  • Nieuws verzamelen over binnen- en buitenland en sport van de voorbije week.
  • Dit nieuws verwerken in een mindmap.
  • Een eenvoudige presentatie maken ter ondersteuning van deze nieuwsberichten.
  • Met behulp van deze mindmap het nieuws mondeling brengen in een persoonlijke spreektaal.


OMSCHRIJVING

In dit ICdeeTje maken we een professioneel radionieuws met behulp van een online toepassing.  Je hoeft dus niets te installeren op de computer.  Je neemt het nieuws op rechtstreeks over het internet, bewerkt dit en voegt leuke tunes toe.  Op het einde kan je het resultaat online beluisteren en invoegen in de eigen site.
Het is als voorbeeld de bedoeling om drie nieuwsberichten te brengen over het binnenland, twee over het buitenland en één sportbericht.  Wie zin heeft kan nog een weerbericht toevoegen.



DUUR

1 lestijd



SOFTWARE

Myna van Aviary  Hiervoor moet gratis een login aangemaakt worden.
Hierbij horen drie tunes: een begintune, een tussentune en een eindtune.  Klik met de rechtermuisknop op deze tunes en sla zo de bestanden op jouw computer op.



VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT

Het is zeker de bedoeling dat je het programma eens uitgeprobeerd hebt.  De screencast legt je grondig uit hoe dit moet.



LESPLAN
  1. Verdeel de klas in groepjes van twee of drie en leg een datum vast wanneer elk groepje aan bod komt.  Je kan hiervoor ook ICT gebruiken, zoals een Doodle, ohja of Google Calendar.
  2. Het groepje dat aan de beurt is, verzamelt tijdens de week drie binnenlandse, twee buitenlandse en één sportbericht.  Ze maken hiervan een mindmap waarop kort de sleutelwoorden van dit bericht staan.  Deze mindmap kan met de computer worden gemaakt of op papier.
  3. Eventueel maken ze een presentatie die bij hun nieuws hoort.  Deze presentatie is een hulp bij het presenteren.
  4. De presentatie wordt onmiddellijk opgenomen met de computer via aviary.com  Maak hiervoor een klasaccount aan, zodat de leerlingen achteraf ook kunnen inloggen met dit account om hun nieuws te bewerken.
  5. Het groepje verwerkt zelfstandig het nieuwsbericht door hun bericht te knippen in binnenland, buitenland en sport.  Daarbij worden op de juiste plaats de verschillende tunes geplakt.
  6. Wanneer de geluidsmontage klaar is, wordt hier één bestand van gemaakt.
  7. De link wordt eventueel op de schoolwebsite gezet, zodat andere het nieuws kunnen beluisteren.


EVALUATIE

In het verleden heb ik deze opdracht ook verwerkt via een blog die de leerlingen moesten bijhouden.  Je vindt HIER de uitwerking.  Let wel op dat de leerlingen achteraf toch een mindmap maken en niet hun blog letterlijk voorlezen.
Bespreek met de klas het gebrachte nieuws:
  1. Hoe was de uitspraak, tempo, taalgebruik,...
  2. Stel enkele vragen of laat de juniornalisten zelf een drietal vragen opstellen over hun nieuws.
Maak gebruik van twee koptelefoons met microfoon als er twee juniornalisten zijn en sluit die via een goedkope stekker aan op de microfooningang van de computer.

Steek de beide rode fiches van de microfoon in deze splitter en plaats deze splitter in de rode ingang van de computer.



Kijk en Begrijp

Klik HIER

Geen opmerkingen: