Strippen
AUTEUR
VOORBEELD
Je kan ook enkele audiofragmenten beluisteren:
1) Suske & Wiske: De windmakers door Hanne en Laure
2) Jommeke: Mama Mataboe door Ruben en Benjamien
3) Kiekeboe: Een witte kerst door Silke en Tine
4) Urbanus: Urbanus op Uranus door Nick en Jonie
5) FC De Kampioenen: Boma in de wellness door Céline en Demi
6) Samson en Gert: De babysit door Charlotte en Mélanie
7) Nero: Het kwade oog door Louis en Michiel
8) Kiekeboe: 99plus door Charlotte en Louise
9) Kiekeboe: Tiznoland door Johanna en Casini
DOELGROEP
3de graad
LEERGEBIEDEN
Lager onderwijs
Frans: luisteren - lezen - spreken - schrijven
Lichamelijke opvoeding: motorische competenties - levensstijl - zelfconcept en sociaal functioneren
Muzische vorming: beeld - muziek - drama - beweging - media - attitudes
Nederlands: luisteren - spreken - lezen - schrijven - vaardigheden - taalbeschouwing
Wereldoriëntatie: natuur - technologie - mens - maatschappij - tijd - ruimte
Wiskunde: getallen - meten - ruimte
Leren leren
Sociale vaardigheden
EINDTERMEN ICT
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
DOELSTELLINGEN
*Een volledig stripverhaal presenteren in beeld en tekst
*De dialogen op een natuurlijk toon voorlezen
*De geluiden nabootsen met de menselijke stem
OMSCHRIJVING
Een stripverhaal presenteren met beeld en bijhorende dialogen.
DUUR
3 lestijden
SOFTWARE
1. Een tekenprogramma om de tekeningen uit de pagina's te knippen. Hiervoor is Paint ook geschikt.
2. Een presentatieprogramma: powerpoint / Impress
3. Een audioprogramma: Audacity om de dialogen te knippen die bij een plaatje horen
4. Scannersoftware om de pagina's van de strip in te scannen
HARDWARE
1. Een microfoon
2. Een scanner
VOORKENNIS VAN DE LEERKRACHT
Kunnen werken met de beschreven software
Zie ook:
Werken met Audacity: http://site4school.net/?q=muziek-van-cds-plukken-en-zo-een-nieuwe-cd-samen-stellen
Geluid toevoegen binnen Powerpoint: http://www.arkorum.be/e-leren/commentaar%20in%20ppt/Commentaar%20in%20PPT.html
LESPLAN
1. Kies klassikaal een strip uit die geschikt is om te strippen. Het is hierbij belangrijk dat er niet teveel personnages in voorkomen en dat er voldoende dialogen zijn per pagina.
2. Scan alle bladzijden in van de strip. Dit kan vooraf gebeuren door de leerkracht of door enkele leerlingen indien er een scanner aanwezig is op school.
3. De klas wordt verdeeld in groepjes van 2 (en een groepje van 3 bij een oneven aantal) Elke groep krijgt een aantal opeenvolgende pagina's te verwerken uit de strip zodat alle pagina's van de strip verwerkt kunnen worden.
4. In de computerklas wordt elke tekening uit elke pagina geknipt en opgeslagen als aparte tekening. Elke tekening krijgt een volgnummer, zodat achteraf alles gemakkelijk kan terug gevonden worden en gesorteerd. Hiervoor is het makkelijk als je vooraf de strip kopieert en elke afbeelding een nummer geeft.
5. In klas wordt de strip klassikaal voorgelezen en opgenomen. Elk groepje krijgt zijn eigen bestand. De opname gebeurt met Audacity en wordt als mp3 opgeslagen.
6. In de computerklas worden alle dialogen met Audacity in stukken geknipt volgens ze voorkomen bij een afbeelding. Elke dialoog krijgt hetzelfde volgnummer als de afbeelding, zodat die gemakkelijk terug worden gevonden.
7. In de computerklas wordt nu een presentatie gemaakt met de verschillende afbeeldingen en de dialogen die erbij horen.
8. De leerkracht voegt alle presentaties samen tot één strip. Eventueel kan met Camtasia deze strip tot een video worden verwerkt die op het internet kan worden gezet. Hiervoor kan je gebruik maken van Youtube of GarageTV. De presentatie kan je ook op het eigen netwerk zetten, zodat de strip kan bekeken worden door leerlingen van de lagere klassen.
EVALUATIE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten